Mystieke en oude culturen kunnen mij enorm inspireren tot het bedenken van een verhaal of symbolisch schilderij. Een simpele verwijzing naar de Egyptische periode wilde ik niet zomaar decoratief afbeelden. Mij gaat het niet om een esthetisch plaatje schilderen, maar om een ‘verhaal’ dat ik bedenk, of wat me raakt. Er moet een interactie zijn tot nadenken! Voor zowel mij als de kijker. Ik heb me in de historie verdiept op zoek naar de kat in de kunst. In mijn 1e boek ‘Dieren tekenen en schilderen’ vertel ik meer over kattenkunst:
Historie van Katten in de kunst
Katten komen we al eeuwen tegen in de kunst, vooral in de toegepaste of symbolische hoek. Denk bijvoorbeeld aan de toegepaste en verhalende muurschilderingen en hiërogliefen van de Egyptenaren. Pas in de 17e eeuw zie je katten hoofdzakelijk terug als onderdeel van het interieur, als bijzaak of op portretten van hun rijke baasjes. Eind 19e eeuw veranderde de status van de kat naar die van ‘een dier met klasse’. Precies in die periode werd Henriëtte Ronner-Knip bekend met haar schilderijen en tekeningen van schattige jonge poesjes. Gedurende de ‘Belle Époque’ periode ontkwam je in Montmartre, Parijs, niet aan de affichekunst van Théophile Steinlen met ‘Le Chat Noir’. Toen werd de kat meer vereerd om zijn gratie. Voor iedere kunstenaar is de inspiratie om katten te schilderen uiteraard anders. Een karaktervol portret van een huiskat voor diens baasje is iets nieuws, iets van deze eeuw. Het streven om net als in de menselijke portretkunst een vorm van bezieling te vangen, gaat een stap verder dan de oudere kattenkunst.
Mijn inspiratie voor kattenkunst
Als een eclectische menging herken ik deze verschillende benaderingen van de kat in de kunst in mijn eigen werk. De verering van zijn zachte voorkomen en elegantie en het typische karaktervolle ‘zijn’. Al slapend, spelend, ontdekkend, eigenwijs en soms grappig. Verdrinkend in diepgaande kattenogen. Maar ik ga ook graag voorbij een illustratieve benadering om een subtiele verfijning te vangen in een werkstuk dat gaat over sfeer en een sterke compositie. Het standpunt van de kijker is die van een toeschouwer die de kat (verzonken in zijn eigen mysterieuze wereld) aanschouwt. De ziel van een dier op doek vangen, voorbij techniek, voorbij ogenschijnlijk realisme, geeft mij de meeste voldoening. Meer dierportretten schilderijen kun je hier zien. De kracht van een huiskat zit ook in zijn “Zijn”: de trouwheid naar de mens gaat diep op hartsniveau. Deze onvoorwaardelijke (bijna engelachtige) liefde, die ook van mijn katten ‘zomaar’ mag ontvangen, wil ik laten doorstralen in mijn schilderijen. Niet alleen in de ogen, maar in het totale voorkomen van het dier in een portret.
Op Redbubble zijn diverse produkten verkrijgbaar met dit schilderij
de Egyptische mau, Titel: ‘Nebamuns tale’ Olieverf op paneel (verkocht)
-Egyptische mau, 60×40 cm, olieverf (verkocht)
De achtergrond is een fragment van een Egyptische muurschildering uit tombe van Nebamun, waarin een kat vogels vangt aan de zijde van een visser. Dit is een van de oudste voorbeelden van de verbinding tussen mens en kat. In dit schilderij heb ik de hedendaagse Egyptische mau bijna overdenkend voor deze herinnering gezet, de vlinder (symbool van vrijheid) rust op haar rug. Rechts van de mau zie je nog net een mensfiguur die eerbied toont aan de natuur. Dit lijkt het schilderij een tijdslijn van links naar rechts te geven: van vroeger naar nu. Ook al is zij nu grotendeels gedomesticeerd, de eerbied die een hedendaagse kat van haar baas ontvangt zie je hierin terug.
Het schilderij is verkrijgbaar als canvasprint, op kaarten en andere producten op Redbubble